fbpx

Een goede grafisch vormgever. Of toch niet?

Herken je dit? Je bent net je eigen bedrijf gestart en wil dit graag aan iedereen laten weten. Toevallig heb je iemand in de familie of vriendenkring die handig is op de computer en die heeft aangeboden om voor jou een flyer of brochure te maken. Te gek! Al snel krijg je zijn ontwerp op de email binnen en je bent meteen enthousiast met wat je op je scherm ziet.  Helemaal tevreden bestel je online 10.000 stuks. Als de dozen drukwerk afgeleverd worden, maak je ze meteen open en dan….. schrik je je wezenloos. De kleuren zijn minder fraai dan je dacht, de foto’s zijn niet scherp en het ziet er toch allemaal niet zo mooi uit nu het gedrukt is. Eigenlijk kun je dit niet aan toekomstige klanten geven. Zo maak je meteen een slechte eerste indruk. Misschien had je toch beter kunnen kiezen voor een professional.

Er zijn in Nederland veel grafisch vormgevers (ook wel grafisch ontwerpers genoemd), maar hoe weet je nu welke grafisch vormgever de beste voor jou is? Dat is een goede vraag, die voor iedereen weer anders beoordeeld wordt. Het is natuurlijk allereerst de vraag wat je nodig hebt. Heb jij bijvoorbeeld een nieuwe website nodig, dan heb je niets aan een vormgever die prachtig kan illustreren. Ik zal je wat op weg helpen.

Waarvoor is de vormgever nodig

Zoals ik al aangaf moet je in de gaten houden waarvoor jij de vormgever / ontwerper wilt inschakelen. Een paar verschillende categorieën van ontwerp zijn:

– logo en huisstijl
– website
– illustratie
– verpakking
– social media

Kijk van tevoren altijd even op de website van de vormgever die jij wilt benaderen. Hieruit kun je vaak al opmaken wat de specialisatie(s) is (zijn). Een goede websitebouwer kan niet altijd ook een te gek logo ontwerpen en andersom. Ben je hier bewust van. Uiteraard zijn er vormgevers met jarenlange ervaring die zich steeds verder ontwikkeld hebben en meerdere disciplines onder de knie hebben. Deze personen overzien vaak beter het geheel en kunnen met creatieve voorstellen komen die jouw verwachtingen overtreffen. Kijk ook of er reviews zijn en of er op social media iets te vinden is over de vormgever. Een review kan heel verhelderend werken, hoewel niet elke review een duidelijke is natuurlijk. Heeft de vormgever op zijn socials posts van zijn werk staan, dan kun je ervan uitgaan dat hij trots is op zijn werk en er zijn best voor zal doen om iets goeds te leveren.

Communicatie en inlevingsvermogen

Een goede grafisch vormgever maakt vooraf duidelijk wat het plan van aanpak is. Wat krijg jij, wanneer en wat kost dat? Duidelijke communicatie is stap 1. 

Daarnaast moet een goede grafisch vormgever zich kunnen inleven in zijn klant. Hij (of zij) zal je veel dingen vragen, zoals wat je wilt bereiken met hetgeen er gemaakt moet worden. Wie is je doelgroep, wat wil jij uitstralen met jouw bedrijf en wat is jouw doel? Hij moet goed kunnen luisteren en doorvragen om de wens van de klant te vertalen naar beeld. Laat hem altijd eerst met een voorstel komen welke nog gewijzigd mag worden en neem geen genoegen met “dit is het”. Dit is een duidelijk onderscheidend punt tussen goede en minder goede vormgevers.

Kostenplaatje

Vaak denken mensen dat een ontwerp laten maken heel duur is, maar dat is maar net hoe je er naar kijkt. Neem bijvoorbeeld het ontwerpen van een logo. Het proces van het te weten komen wat de klant wil, naar schetsen, logo’s bedenken, voorstellen maken, tot de voorstellen presenteren bij de klant, neemt veel tijd in beslag. Eerst krijg je meerdere voorstellen te zien. Misschien zit hier direct al een logo tussen waar jij meteen het “wauw-effect” bij hebt, maar het kan ook zijn dat het wauw-logo er nog niet tussen zit. Hieraan moet dan nog wat geschaafd kunnen worden of bijvoorbeeld elementen van verschillende logo’s gecombineerd worden. Dit proces gaat door totdat jij helemaal tevreden bent. Uiteindelijk wordt er een logo opgeleverd in verschillende bestandsformaten, zodat jij daarmee uit de voeten kunt. Zowel online als voor drukwerk.

Een goed doordacht ontwerp zorgt voor herkenbaarheid en straalt kwaliteit uit. Het is jouw merk, jouw ‘brand’. Dit zal doorwerken in alles wat je verder laat maken. Een goede vormgever neemt de tijd voor jou, bij alle opdrachten die hij voor jou maakt.

Ten slotte

Kies voor een vakman of vakvrouw die de techniek beheerst, de klant wil doorgronden en naar jou luistert. Zo krijg je niet alleen een mooi ontwerp, maar ook een die technisch klopt en gedrukt kan worden zonder vervelende verrassingen achteraf. 

In de 25 jaar dat ik werkzaam ben als grafisch vormgever heb ik heel wat ervaring opgedaan. Eerst bij een drukkerij, waar ik heb geleerd hoe drukwerk tot stand komt, hoe het aangeleverd moet worden, wat de mogelijkheden zijn. Een gedegen basis. Daarna heb ik bij diverse reclame- en ontwerpbureaus de creatieve kant mogen leren. Natuurlijk heb ik op mijn opleiding ook veel geleerd, maar in de praktijk werkt het allemaal toch net even anders. Hier leer je met oplossingen voor de klant te komen, verder te denken dan waar je in eerste instantie mee komt. Grafisch vormgeven is een creatief proces waar ik elke dag mee bezig mag zijn en blij van word. Door de jaren heen heb ik al veel logo’s, huisstijlen, brochures, flyers, posters, magazines en advertenties gemaakt. Inmiddels heb ik ook een aantal website’s op mijn naam staan, diverse verpakkingen gemaakt en mij ook helemaal verdiept in social media en hoe je hiermee je bedrijf kunt laten groeien. Durf jij het na het lezen van dit artikel aan om jouw opdracht bij mij neer te leggen? Tot snel!

NIEUWSBRIEF
Schrijf je nu in voor mijn nieuwsbrief en blijf op de hoogte van praktische tips die jouw bedrijf kunnen helpen aan meer omzet.

Hoe blijf jij op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen en nog meer handige tips?

Volg mij op Facebook.

Demoet grafische vormgeving

 (06) 4821 6537 • monique@demoetvormgeving.nl

Algemene VoorwaardenPrivacyverklaring

© Copyright 2022 - Demoet grafische vormgeving