fbpx

Huisstijl laten ontwerpen. Waarop moet je letten?

Jouw bedrijf is uniek en heeft een eigen naam. Wist je dat je met de uitstraling (de huisstijl) die jouw bedrijf heeft, er mede voor kunt zorgen dat jouw bedrijf beter opvalt en daardoor meer omzet genereert dan anderen in dezelfde branche? In dit blog vertel ik wat je moet weten als je een huisstijl laat ontwerpen of vernieuwen.

Wat is een huisstijl

De huisstijl van een organisatie of produkt wordt ook wel de corporate identity of brand identity genoemd. Volgens Wikipedia is het de bewust gekozen wijze van presentatie naar buiten toe. De huisstijl bestaat uit alle uitingen van een bedrijf, zoals de naam van het bedrijf of produkt, het logo, de payoff (slogan), bedrijfskleding, (auto-)belettering, alle vormgeving van website, drukwerk (briefpapier, visitekaartje, envelop, maar ook folders, brochures en dergelijke) en andere reclame uitingen.

Waarom heb jij een goede huisstijl nodig

Een goede huisstijl zorgt ervoor dat jouw bedrijf duidelijk herkenbaar is tussen de rest. Jouw bedrijf blijft dan hangen in de gedachten van mensen en ze blijven hem langer onthouden. “Ik ben toch niet gek?” herken je vast wel. Een huisstijl die dit voor elkaar krijgt laat zien dat er goed over nagedacht is en dat er moeite voor is gedaan om professioneel voor de dag te komen bij jouw klant. De eerste indruk moet goed zijn, anders heb je kans dat jouw mogelijke klanten geen zaken met je willen doen.

Wat is een goede huisstijl voor mijn bedrijf (en wat niet)

Een huisstijl zorgt voor een eigen visuele identiteit. Iedereen herkent van kilometers afstand de gele M van McDonalds. Ook het appeltje van Apple, de schelp van Shell of de pijlen van de NS kent iedereen wel. Goed bedacht dus; simpel, herkenbaar, uniek en met een juiste associatie. Dit is wat je als bedrijf graag wilt voor jouw huisstijl. Jouw huisstijl moet gemaakt zijn met jouw doelgroep, visie en doel als uitgangspunt. Heb jij een financiële instelling, advocatenkantoor of een andere zakelijke onderneming, kies dan voor een strakker design. Heb jij bijvoorbeeld een dierenwinkel, speelgoedwinkel of snoepwinkel, dan kun je de huisstijl veel speelser maken. Hou te allen tijde in gedachten wie jouw klant is, wat hij wil, wat zijn voorkeuren zijn en ga daarmee aan de slag.

Bekende huisstijlen

Herken je deze? Just do it. Steeds verrassend, altijd voordelig. Alles voor een glimlach. Discover your smile. I’m lovin it. Think different. Waarschijnlijk wel. Sterk staaltje van een goed logo combineren met een ijzersterke pay off, ook wel slogan genoemd. Ook hiervoor geldt weer eenvoud, kracht en met je doelgroep of wat jouw bedrijf doet of wil uitstralen in het achterhoofd. Vaak wordt de missie of visie van het bedrijf of produkt in de pay off verwoord.

Kun jij ook een sterke pay off neerzetten, samen met een goed logo en heb jij een bedrijf met goede service, een goed product (of dienst), dan komt jouw huisstijl wellicht tussen dit lijstje bekende huisstijlen te staan.

Huisstijl ontwerpen

Het begint bij een goed logo ontwerpen. Het logo van jouw onderneming moet uniek en onderscheidend zijn en geschikt voor jouw doelgroep. Weet dus wie jouw doelgroep is. Wat wil jij met jouw bedrijf of produkt uitstralen? Deze dingen zijn het uitgangspunt voordat je aan het ontwerp van een logo begint.

Weet wat jouw concurrenten voor logo hebben en zorg ervoor dat jouw logo onderscheidend is. Jouw bedrijf verdient wel iets (nog) beters toch? Een logo moet, zowel op klein als op groot formaat, duidelijk en herkenbaar zijn. Herkenning zorgt voor het vertrouwen van jouw klant. En een goed logo moet zowel in kleur als in zwart-wit zijn kracht behouden. Stel dat je een (personeels-)advertentie in de krant wilt plaatsen, dan wil je graag dat je logo er goed op staat.

Een herkenbare huisstijl

Een goede huisstijl is een creatief proces. Er is een logo ontworpen die jouw doelgroep aanspreekt. Dit logo heeft een bepaalde uitstraling. Met dit logo komt het proces op gang. Welke kleuren en welke lettertypes worden er gebruikt in jouw logo? Heeft jouw logo een payoff? Worden er nog extra vormen of beelden (fotografie) in jouw logo gebruikt? Dit zijn allemaal elementen om een huisstijl mee te “bouwen”. 

In elk item van de huisstijl moeten alle elementen consequent doorgevoerd worden. Of het nu gaat om het briefpapier, een visitekaartje, de website, een brochure, de bedrijfskleding, de belettering op de bedrijfswagen of de vlaggen aan de gevel. Hoe consequenter de huisstijl wordt doorgevoerd, hoe krachtiger de herkenbaarheid en hoe betrouwbaarder de beleving voor de klant. Gebruik op je website dus dezelfde kleuren en elementen als op je briefpapier en andere onderdelen van je huisstijl.

Huisstijl en kleurgebruik

Kleur is meer dan alleen een voorkeur. Kleuren roepen gevoelens op en zijn in staat om mensen te beïnvloeden. Uit onderzoek is gebleken dat kleuren een belangrijke impact hebben op de emoties, de informatieverwerking en het gedrag van mensen.

Kleuren kunnen in andere delen van de wereld of in andere culturen verschillende associaties oproepen. Blauw en groen hebben in Nederland een rustgevend effect en geven je het gevoel van gezondheid en natuur, terwijl in China deze kleuren eerder met tegenslag, een treurige gebeurtenis of zelfs overspel gelinkt worden. Hou er dus rekening mee met welke landen jij zaken doet of wil gaan doen. Heb je eenmaal een passende kleur of kleuren uitgekozen, voer deze dan in je hele huisstijl door.

Lettertype gebruik

Je logo bestaat meestal uit je bedrijfs- of produktnaam in combinatie met een vorm of symbool. De naam staat dan in een lettertype (font) welke de ontwerper misschien een beetje heeft aangepast om hem meer “eigen” te maken. Bij een letter kunnen bijvoorbeeld de streepjes weggelaten worden. De punt op de i (of j) wordt vervormd. Of een letter wordt gespiegeld of op zijn kop gezet. Soms heb je aan 1 lettertype genoeg in het logo, maar vaak wordt de pay off in een ander font gezet. De lettertypes zijn heel bepalend voor de uitstraling van het logo en de verdere huisstijl. Het is gebruikelijk om de gebruikte fonts in het logo door te zetten in bijvoorbeeld de teksten op briefpapier, visitekaartje en brochures. Mijn advies is om niet te veel verschillende lettertypes te gebruiken. Dit gaat rommelig ogen en op een gegeven moment weet je niet meer welke je nu moet pakken. Wil je hier duidelijkheid in scheppen, vraag dan aan je grafisch ontwerper of hij / zij een huisstijl handboek voor je maakt. Hierin staat dan precies welk lettertype je waarvoor gebruikt, welke kleuren bij jouw logo horen en meer handige informatie betreffende jouw huisstijl.

Kosten huisstijl ontwerpen

Uiteraard kost het laten ontwerpen van jouw huisstijl geld. Maar een goede huisstijl levert je ook geld op. Zoals je hierboven al hebt kunnen lezen zorgt ze namelijk voor klantenbinding en dat jouw bedrijf opvalt tussen de rest. Daarnaast kun je met slim opgestelde interne formulieren ervoor zorgen dat bepaalde standaard procedures gestroomlijnd worden, waardoor je werknemers tijd en dus kosten besparen. Denk dan bijvoorbeeld aan opdrachtformulieren, memo’s of declaraties.

De kosten voor een goede huisstijl bestaan uit:
– ontwerpkosten (bedenken, schetsen, opzetten eerste voorstellen)
– tijd voor de uitwerking (de gekozen stijl definitief en drukgereed maken
– eventuele (aanschaf van) fotografie
– de tijd voor het maken van de website
– tijd voor het aanmaken van originele bestanden in diverse bestandsformaten voor jouw eigen gebruik (zoals bijvoorbeeld in de handtekening van je mails)
– de kosten voor het drukwerk, de belettering, bedrijfskleding, eventuele promotionele zaken

Vergeet niet dat je ook tijd nodig hebt om jouw bedrijf in de markt te zetten als je een startende ondernemer bent. Het kan zijn dat je hier extra kosten voor hebt in verband met deelname aan beurzen of congressen, extra promotionele artikelen (weggevers), beeldmateriaal voor op social media en dergelijke. 

Het lijkt nu een hele waslijst aan kosten, maar zorg dat je van tevoren duidelijke prijsafspraken maakt. Ik stuur altijd voordat ik aan een opdracht begin een offerte met duidelijke beschrijving aan mijn opdrachtgever. Zo kom je nooit voor verrassingen te staan.

Auteursrecht huisstijl

Auteursrecht is het exclusieve recht dat aan de maker van een creatief werk wordt gegeven om het werk te reproduceren, meestal voor een beperkte tijd. Het auteursrecht kan geheel of gedeeltelijk in een schriftelijke overeenkomst worden overgedragen. Het is van belang om hierin duidelijk aan te geven welke rechten precies worden overgedragen en wat de eventuele kosten daarvan zijn. Er zijn geen standaardbedragen voor de overdracht van het auteursrecht. Voor een onbeperkte licentie of auteursrechtoverdracht in de verschillende ontwerpdisciplines zijn vergoedingen van tussen de 50 en 200% niet ongebruikelijk volgens de BNO (Beroepsvereniging van Nederlandse Ontwerpers).

Merkrecht huisstijl

Zodra je jouw logo en verdere huisstijl hebt staan, wil je natuurlijk niet dat jouw concurrent daar iets van kan namaken. In de opstartfase van jouw onderneming zal dit niet zo snel gebeuren, maar als je bekender en groter wordt, is die kans aanwezig. Bij de Kamer van Koophandel kun je jouw merknaam als handelsnaam registreren. Een eenmaal geregistreerde handelsnaam wordt door de Handelsnaamwet beschermd. Daardoor kunnen anderen deze niet zo maar gebruiken. Je kunt jouw merk ook bij een merkenrecht bureau vast laten leggen. Jouw merk is dan 100% beschermd tegen kopieergedrag van mogelijke concurrenten. Heb je hier interesse in, bekijk dan de website https://ondernemersplein.kvk.nl/merkenrecht/ voor meer informatie.

Wil jij een goed herkenbare, sterke (nieuwe) huisstijl voor jouw bedrijf of produkt? Neem contact met mij op en we bespreken samen jouw wensen. Ik help je graag!

NIEUWSBRIEF
Schrijf je nu in voor mijn nieuwsbrief en blijf op de hoogte van praktische tips die jouw bedrijf kunnen helpen aan meer omzet.

Demoet grafische vormgeving

 (06) 4821 6537 • monique@demoetvormgeving.nl

Algemene VoorwaardenPrivacyverklaring

© Copyright 2022 - Demoet grafische vormgeving