Search Engine Optimization (SEO)
SEO, ofwel zoekmachine optimalisatie, is in principe alles wat je doet om ervoor te zorgen dat je website op een organische (niet betaalde) manier zo goed mogelijk gevonden wordt door zoekmachines. In Nederland zoekt ongeveer 95% van de mensen via Google, maar er zijn ook andere zoekmachines. Met SEO zorg je voor een zo hoog mogelijke ranking, zodat je bovenaan de zoekresultaten komt te staan. Liefst op positie 1, 2 of 3, want dit zijn de websites die bijna 70% van alle kliks krijgen. En hoe meer bezoekers er op je website komen, hoe meer omzet.
Waarom SEO
Bedrijven zoals Bol.com en Coolblue hebben grote marketingbudgetten waarmee ze advertentieruimte kopen op Google. Wanneer jij hiermee wilt concurreren en je beschikt niet over een dergelijk groot budget, dan zijn er zeker mogelijkheden om hoger in Google te ranken met jouw website. Het nut hiervan laat zich het beste uitleggen aan de hand van een voorbeeld.
Stel jij hebt een webshop met babykleertjes en speelgoed. Maandelijks komen er ongeveer 500 bezoekers op jouw website en gemiddeld 10% gaat daadwerkelijk over tot aankoop van enkele leuke spulletjes ter waarde van €50. Dat levert je per maand 10% van 500 maal €50 is €2.500 aan omzet op. Wanneer jouw website na SEO optimalisatie hoger rankt in Google en daardoor 1.000 mensen per maand je website bezoeken dan verdubbel jij jouw omzet (10% van 1.000 maal €50 is €5.000).
Wat is SEO
SEO is niet alleen alleen paar keywords (belangrijke zoekwoorden) of metatags invullen, het is veel meer dan dat. Grofweg kun je het in 3 takken verdelen:
1 je content (de inhoud van je website)
2 de techniek (van je website)
3 je autoriteit (geloofwaardigheid en betrouwbaarheid van de website).
De content van je website
De inhoud van jouw website zorgt voor 80% van jouw ranking. Voordat je een website maakt, zul je na moeten denken over het doel van jouw website. Wat wil je met je site bereiken, wie is je doelgroep, wat spreekt ze aan, waar zoeken ze op en welke behoefte heeft je doelgroep (welk probleem los jij op voor jouw doelgroep). Op basis van deze “ingrediënten” ga je je website opbouwen. De teksten moeten de behoefte van je doelgroep bevredigen, dus zul je ervoor moeten zorgen dat deze aansprekend zijn (storytelling werkt vaak goed). Je tekst moet relevant zijn ten opzichte van wat jij te bieden hebt en er moet duidelijk naar voren komen dat jij de expert bent in jouw vakgebied. Zorg er dus voor dat je unieke content hebt en dat je niet ergens iets gekopieerd hebt en in jouw website geplakt. Zet niet op meerdere pagina’s dezelfde (stukken) tekst; dit wordt niet gewaardeerd door zoekmachines.
Laat jouw vakkundigheid zien in jouw teksten en onderbouw dit met beeld (foto’s, filmmateriaal of infographics). Zet op je website op elke pagina social share buttons, zodat je bezoekers elke pagina op social media kunnen delen. Deze interactie, ook wel Buzz genoemd, vinden zoekmachines zeer interessant, want dit geeft aan dat jij een website hebt die mensen belangrijk genoeg vinden om te delen. Dit zorgt weer voor een hogere ranking.
De techniek van je website
Zorg dat de techniek en structuur van je website goed zijn. De laadsnelheid moet goed zijn voor zowel mobiele als desktop bezoekers. Moeten bezoekers langer dan 2 seconden wachten tot een pagina geladen is, zijn ze vaak al weer weg.
Kijk eens met een kritisch oog naar je pagina url’s. Een pagina met als naam www.jouwbedrijf.nl/aasdfgr1re3 zal het niet goed doen in de zoekmachines. Beter is om dan www.jouwbedrijf.nl/over-ons te hebben staan. Zorg voor korte en duidelijke url’s.
Een website met maar 1 pagina waar alles op staat doet het minder goed dan een multipage website. Dit komt doordat zoekmachines dan te weinig content kunnen scannen. Kort maar krachtig gaat in dit geval dus niet op.
Het gebruik van goede headers op de pagina’s, maar ook in het menu is belangrijk. Zet de juiste keywords in H1 headers en gebruik ook longtale keywords (bestaan uit meerdere zoekwoorden) in tussenkoppen en je teksten. Aan de “achterkant” van je website moeten deze termen ook toegevoegd worden (metatags en metadescriptions).
Een belangrijk punt voor de techniek is ook het gebruik van een SSL-certificaat (Secure Sockets Layer). Deze zorgt voor de “s” in je url (HTTPS) en plaatst een beveiligde laag tussen een server en de internet browser waardoor gegevens beveiligd worden.
Autoriteit van een website (EAT score)
EAT staat voor Expertise Authority Trustworthiness. Deze factoren zijn heel belangrijk voor de zoekmachines en de ranking die ze je geven. Zaak dus om hier rekening mee te houden! Ik geef je alvast 8 tips waarmee je je EAT score kunt verbeteren.
- Zorg altijd voor een “over ons” pagina. Laat zien wie er achter deze website / achter deze organisatie zit. Vertel wie je bent, wat jou heeft gedreven om dit bedrijf te starten, wat je passie en je motivatie is, wat de normen en waarden van jou en jouw bedrijf zijn. Wat is je achtergrond, welke opleiding(en) heb je gedaan en met wie werk je samen.
- Zet ook een foto van jezelf en je medewerkers op de over ons pagina.
- Als je bijvoorbeeld bent aangesloten bij een vakvereniging, of je hebt een keurmerk of certificaat, laat ook deze zien. Dit zorgt voor vertrouwen en straalt jouw professionaliteit uit.
- Vermeld op de contactpagina het bedrijfsadres, mailadres, telefoonnummer, Kamer van Koophandel nummer en dergelijke gegevens. Hiermee laat je zien dat je niets te verbergen hebt en kom je betrouwbaarder over dan een website die dit allemaal niet vermeld.
- Zorg voor een privacyverklaring, een disclaimer en algemene voorwaarden en zorg dat bezoekers deze goed kunnen benaderen. Bijvoorbeeld via een link naar een pagina waar ze op staan of een link naar een document.
- Houd de informatie op je site actueel. Verouderde content laat je in ranking dalen. Denk dan bijvoorbeeld aan teksten met verwijzingen naar data die duidelijk al langer geleden zijn. Of zaken die niet meer kloppen met de werkelijkheid. Als ik nu in deze tekst spreek over de huidige coronamaatregelen, dan moet ik rekening houden dat ik deze tekst in de (hopelijk nabije) toekomst aanpas als er geen coronamaatregelen meer zijn.
- Onderbouw getallen. Als je cijfers noemt op je website, laat dan duidelijk zien hoe je hieraan komt. Komen deze van andere bronnen, verwijs hier dan naar.
- Plaats reviews op je site, ook wel social proof genoemd. Bezoekers willen graag weten wat anderen van jouw produkt, dienst of service vinden. Heb je nog geen reviews, dan raad ik je aan daar direct voor te gaan zorgen. Een voorbeeld: je hebt online 2 mooie hotels in Griekenland gezien waar je graag naartoe wilt. Er staan echter veel negatieve reviews bij het ene hotel, terwijl de reviews bij de andere bijna allemaal lovend zijn. Naar welk hotel ga jij?
Google ranking
Naast een goede SEO zorgen nog meer factoren voor een goede ranking op Google en andere zoekmachines. Een daarvan is linkbuilding. Linkbuilding is het zorgen voor relevante links op andere websites die naar jouw website verwijzen, met als doel om meer bezoekers op jouw site te krijgen. Google ziet dat andere websites naar die van jou verwijzen. Hoe meer sites dit doen, dus hoe meer links verwijzen naar jouw site (ook wel backlinks genoemd), hoe belangrijker Google jou vindt. Maak echter niet de fout om backlinks te kopen! Hier prikt Google tegenwoordig met gemak doorheen en straft websites juist die hier gebruik van maken met een lagere ranking. Let ook op met het verkrijgen van je links dat het wel van relevante websites is. Een backlink van een algemene startpagina is veel minder waard dan een link van bijvoorbeeld het Algemeen Dagblad. Met relevant wordt in dit geval bedoeld dat de websites iets met jouw bedrijf te maken kunnen hebben. Neem het eerdere voorbeeld van de babykleertjes en speelgoed webshop, dan kun je denken aan backlinks op websites als die van een babyfotograaf, de merken die jij verkoopt, verkopers van babykamers en dergelijke.
Naast deze externe links moet je ook interne links op je website hebben. Dit zijn links die je bezoekers van de ene naar de andere pagina binnen jouw website verwijzen. Stel dat je iemand een account aan wilt laten maken, dan kun je op de homepage een verwijzing plaatsen naar de pagina waar je dit kunt doen.
Social media uitbesteden
Nog een belangrijke factor voor Google ranking is het al eerder genoemde gebruik van social media voor je bedrijf. Social media wordt steeds belangrijker voor bedrijven. Ben jij niet op een of meer online platformen te vinden, dan ga je steeds minder meetellen. Over hoe dit zit heb ik eerder al een blog geschreven, lees deze hier.
Veel mensen denken dat SEO een kwestie is van enkele metatags plaatsen op je website en dat je klaar bent zodra je dit gedaan hebt. Hetzelfde geldt voor social media, af en toe een post plaatsen en dan komt het vast goed. Dit is niet correct. SEO en social media zijn thema’s waar je continu mee bezig moet blijven. Het zoekgedrag van jouw klanten verandert met de tijd en ook jouw concurrenten staan niet stil. Je moet dus voortdurend je website optimaliseren en aanwezig zijn met relevante content voor jouw doelgroep op social media. Doe je dit niet, dan zak je weer terug in ranking en dit zou zonde zijn van de tijd die er al in geïnvesteerd is, toch?
Heb jij zelf te weinig kennis van SEO en social media of heb je er simpelweg geen of te weinig tijd voor? Geen probleem, want je kunt jouw social media en SEO aan mij uitbesteden. Ik neem jou werk uit handen en zorg ervoor dat je website continu SEO proof is waardoor je hoger in Google rankt en meer klanten jouw website bezoeken. Ook voor social media ben je bij mij aan het juiste adres. Al vanaf €37,50 per week regel ik de social media voor jou. Ben je nieuwsgierig naar de mogelijkheden voor jouw bedrijf en wat ik voor jou kan betekenen? Neem dan vrijblijvend contact met mij op.