fbpx

Social media uitbesteden

Je website staat als een huis. Maar klanten? Ho maar. Er is je alles aan gelegen om meer bezoekers naar jouw website te krijgen. Je hebt zelfs een Facebook pagina aangemaakt in de hoop dat je zo meer van je kunt laten horen. 

Super! Stap 1 in meer klanten krijgen, is zorgen dat jouw website tiptop in orde is. Deze moet er goed uitzien en alles moet goed functioneren. Werkt jouw zoekfunctie op de site naar behoren, is het voor de bezoeker duidelijk wat jij levert aan diensten of producten, heb je een “over ons” pagina waaruit spreekt wie er achter de website zit? Allemaal dingen die op orde moeten zijn voordat je het “grote geschut” gaat inzetten; social media. Inderdaad, vroeger zette je een advertentie in de krant, of in een branche-magazine. Of als je nog wat meer budget had kon je een radio of TV commercial laten maken. Tegenwoordig ben je veel zichtbaarder met je bedrijf als je goed gebruik kunt maken van social media.

Waarom social media

Zichtbaarheid met je bedrijf is belangrijk om meer klanten naar jouw website en bedrijf te krijgen. Nederland telt ruim 10 miljoen Facebookgebruikers, YouTube heeft er 9,1 miljoen, Instagram 5,6 miljoen, LinkedIn 4,7 miljoen en Pinterest wordt door 3,5 miljoen Nederlanders gebruikt. Deze gegevens komen uit het onderzoek dat Newcom jaarlijks doet.

Door middel van het slim inzetten van deze social media kun jij ervoor zorgen dat het bezoekersaantal van jouw website stijgt. Laat ik een simpel rekensommetje maken. Stel dat je nu 10 bezoekers krijgt op 1 dag. 1 Op de 10 bezoekers (10%) doet een aankoop en het gemiddelde aankoopbedrag van jouw klanten is €50. Wanneer je van 10 naar 100 website bezoekers per dag gaat dan stijgt jouw omzet dus naar €500 per dag! Interessant, toch? 

Daarnaast zorgt de interactie (klikken op links, delen van jouw berichten en dergelijke), ook wel “buzz” genoemd, op social media ervoor dat Google jouw website steeds interessanter gaat vinden en jou hoger gaat ranken. Deze ranking zorgt ervoor dat jij steeds dichter naar de eerste positie van de zoekresultaten toe gaat. Uiteraard is het niet alleen social media die hiervoor kan zorgen, maar het draagt een heel belangrijk steentje bij.

Social media marketing

Zoals Wikipedia zegt, is dit het gebruik van social media platforms en websites om een product of dienst te promoten. In andere woorden: zorg dat je van tevoren een plan van aanpak bedenkt voordat je je berichten online zet. Het is leuk om zichtbaar te zijn op social media, maar het heeft geen zin om zomaar iets te posten. Het is belangrijk om van tevoren na te denken over wat je wilt bereiken met je berichten. Zorg er hierbij voor dat je je doelstellingen Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden maakt (SMART). Bijvoorbeeld over een half jaar van gemiddeld 10 naar gemiddeld 100 websitebezoekers per dag, of met 2 van je key topics naar pagina 1 in Google.

Hoe vaak posten en op welke kanalen

Er zijn veel strategieën over hoe vaak je zou moeten posten. Eigenlijk heeft dit met meerdere factoren te maken, dus er is geen eenduidig antwoord op die vraag. Zo nu en dan posten heeft in ieder geval weinig zin, dus zorg dat je het met een bepaalde regelmaat doet. Bijvoorbeeld 1 of 2 keer per week als je je zichtbaarheid wilt gaan opbouwen. Maar 1 ding is zeker: zorg dat je wel kwalitatieve content plaatst. Heb je niet veel te melden? Doe het dan ook niet en houd het bij 1 keer per week. Heb je veel te vertellen, dan kun je gerust meerdere keren per week een bericht plaatsen, met een maximum van 10 berichten. Je wilt namelijk niet dat je volgers jouw berichten als spam gaan zien. Merk je dat een bericht veel kliks, like’s en opmerkingen of share’s heeft gehad, dan kun je dit bericht in een later stadium gerust nog eens gebruiken. Pas hem dan wel zo aan dat hij opnieuw actueel is.

Op welke kanalen je actief moet zijn hangt grotendeels af van op waar jouw doelgroep actief op is, maar ook op welke kanalen je post. Op Instagram kun je vaker posten dan op bijvoorbeeld LinkedIn. Op Instagram is vooral het visuele aspect in je bericht van belang. Naast foto’s kun je relevante tekst en niet te vergeten hashtags plaatsen. Facebook is het ideale kanaal om contact te maken en onderhouden met je “fans”. Mensen die actief zijn op Facebook kunnen het beste bereikt worden door foto’s en video’s af te wisselen, met natuurlijk bijbehorende tekst. LinkedIn wordt merendeels gebruikt voor professionele doeleinden. Denk dan aan vacatures, nieuwtjes over je bedrijf of berichten die jouw kennis van zaken delen. Wil je direct iets actueels delen met je volgers, gebruik dan Twitter. Op Twitter is een goede foto steeds minder van belang. Maar mijn motto is: als je het doet, doe het dan goed.

Je kunt ook een mooie mix maken van de kanalen welke je inzet voor je bedrijf. Zo verspreid je je boodschap onder een groter publiek en creëer je nog meer kansen.

Social media uitbesteden

Het kan heel zinvol zijn om je social media uit te besteden aan een bedrijf dat hierin gespecialiseerd is. Social media is een wereld op zich en staat nooit stil. Als jij het te druk hebt met dingen die voorgaan op het posten van berichten, dan is het een goed plan om het bij iemand neer te leggen die er wel kennis van en tijd voor heeft. Ook als je niet precies weet hoe je het aan moet pakken en wat de mogelijkheden allemaal zijn, of wat de juiste tijden zijn voor je posts, is het slim om een vakman (of -vrouw) in te schakelen. Je kunt zelfs je imago schaden doordat je bijvoorbeeld snel, snel een post plaatst die helemaal vol met fouten zit. Of er staat net een verkeerde foto bij. Grote voordelen van het uitbesteden zijn:

– je hoeft niet meer na te denken over wat je nu weer moet posten
– je hebt weer tijd over voor de dingen die je veel leuker vindt in je bedrijf
– je hoeft je niet meer te verdiepen in hoe het nu eigenlijk werkt
– er wordt met regelmaat voor jouw bedrijf gepost op een professionele manier

Kies een passend bedrijf voor jouw social media

Hoe selecteer je nu een bedrijf dat past bij dat van jou? Die ervoor zorgt dat jouw bezoekersaantal naar je website gaat groeien en je conversie toeneemt? Je wordt online weggeblazen door de aanbieders voor het uitbesteden van je social media beheer. Kies een bedrijf dat ervaring heeft met de social media kanalen die jij wilt inzetten. Dit is niet altijd zichtbaar op een website, dus spreekt een bureau je aan, neem dan gewoon even contact op. Voordeel hiervan is dat je direct meer gevoel krijgt of er een klik is tussen jou en de persoon die jouw social media gaat beheren. Klikt het niet, schroom dan niet om verder te kijken.

Daarnaast is het uiteraard van belang dat de kosten binnen jouw budget passen. Realiseer je hierbij wel dat er veel tijd zit in het goed opzetten van iemands social media. Je hebt zelf al ondervonden dat met regelmaat posten en het maken / bedenken van zo’n post tijd kost. Meer dan jij eraan wilt besteden eigenlijk. Maar ook het formuleren van doelstellingen en het opzetten van een degelijke marketingstrategie kost tijd. De berichten die gemaakt gaan worden moeten helemaal passen bij jouw bedrijf, dus daar moet over nagedacht worden. Allemaal redenen waarom het niet reëel is dat je voor een dubbeltje op de eerste rang kunt zitten.

Spreek met het social media bureau af of zij ook voor jou op opmerkingen en vragen moeten reageren die via de posts binnenkomen. Je zou kunnen afspreken dat zij op simpele vragen kunnen antwoorden, maar de specifieke vragen direct naar jou doorspelen. Zo blijft jouw expertise gewaarborgd, want niemand weet zoveel van jouw bedrijf als jijzelf.

Ook een punt om over na te denken voor je een keuze maakt: kies je voor een bedrijf dat alleen op social media gebied gespecialiseerd is, of voor een dat ook meer diensten levert? Het kan heel handig zijn om een bedrijf te kiezen dat bijvoorbeeld ook jouw website bij kan houden, of een nieuwe folder / brochure kan ontwerpen. Door meer zaken onder 1 dak te combineren, ben jij minder tijd kwijt aan het instrueren van iedereen. En als het klikt met jouw contactpersoon, waarom niet?

Mogelijkheden Demoet grafische vormgeving

Zoals je misschien al op mijn website hebt gezien, bied ik 3 standaardpakketten aan. Het oranje pakket is een starterspakket. Met 1 post per week op 2 kanalen geef je je bedrijf op regelmatige basis zichtbaarheid via jouw social media. Met het groene pakket zorg je voor zichtbaarheid en bouw je meer feeling met je klanten op. Met 2 posts per week op 2 kanalen naar keuze plus elke maand een nieuwsbrief blijf je goed in beeld. Wil jij jouw bedrijf een boost geven, pak dan het blauwe pakket. Met 3 à 4 posts per week op 3 kanalen kunnen klanten niet meer om je heen. Met de maandelijkse nieuwsbrief houden we jouw klanten op de hoogte van nieuws, mooie aanbiedingen of belangrijke informatie. Met het maandelijkse blog (of nieuwsartikel) voor op jouw website zorg ik voor belangrijke SEO (Search Engine Optimization) input. Door gebruik van de juiste keywords hierin, kan ik ervoor zorgen dat mogelijke klanten jouw website beter zullen vinden en dat Google jou hoger gaat ranken. Natuurlijk heeft dit even tijd nodig, want jouw website is niet de enige die Google in de gaten houdt. Geef daarom zowel het groene als het blauwe pakket ongeveer een half jaar de tijd voor wat betreft je doelstellingen. Je zult zien dat het echt werkt! Bij het blauwe pakket is ook een maandelijkse analyse van jouw website en social media bezoekers inbegrepen. Hiermee blijf jij goed op de hoogte wat er goed scoort, welke post meer conversie oplevert en of jouw bezoekersaantal op je website toeneemt. Voor alle pakketten geldt dat je vooraf zicht hebt op wat ik voor je online zet door middel van een content kalender. Je hebt ten alle tijden inspraak op de content.

Wil je graag het groene pakket, maar dan wel met bijvoorbeeld als toevoeging elke maand een nieuwsartikel? Geen probleem. Alle pakketten zijn in overleg op maat aan te passen.

Naast de social media pakketten bied ik meer diensten aan. Ik ben al ruim 25 jaar grafisch vormgever en kan al jouw reclame-uitingen verzorgen. Denk aan het maken of restylen van een logo met bijbehorende huisstijl, een folder, brochure, poster of advertentie. Heb je belettering nodig voor jouw pand of auto / bus? Geen probleem. Je kunt ook bij mij terecht voor het ontwerp en het bouwen van een website. Daarbij zorg ik met regelmaat zelf voor de fotografie van mijn opdrachten.

Resultaten social media uitbesteding

Allemaal leuk wat ik je vertel, maar wat kan ik nu in keiharde cijfers zeggen dat ik voor mijn klanten oplever? Voor een van mijn opdrachtgevers heb ik in het laatste kwartaal van 2019 een omzetstijging gerealiseerd van maar liefst 37%. Voor een andere opdrachtgever heb ik het bezoekersaantal in 1 kwartaal zien stijgen van gemiddeld 34 bezoekers per maand naar gemiddeld 20 bezoekers per dag. Deze laatste cijfers zijn best schokkend, maar dit komt vooral doordat er nog nauwelijks social media werd ingezet toen ik begon. Je ziet dus dat het behoorlijk impact heeft voor je bedrijf. Natuurlijk is het wel zo dat niet elke branche hetzelfde reageert, maar ook voor jouw bedrijf lever ik een toegevoegde waarde.

Hulp bij social media

Ik wens jou heel veel succes met jouw social media. Zoek jij hulp hierbij? Neem dan contact met mij op. Samen kunnen we bespreken waar jij tegenaan loopt en wat hieraan te doen is. Ik help je graag bij het verhogen van jouw omzet.

NIEUWSBRIEF
Schrijf je nu in voor mijn nieuwsbrief en blijf op de hoogte van praktische tips die jouw bedrijf kunnen helpen aan meer omzet.

Hoe blijf jij op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen en nog meer handige tips?

Volg mij op Facebook.

Demoet grafische vormgeving

Komeetlaan 2 • 6133 VA Sittard • (06) 4821 6537 • monique@demoetvormgeving.nl

Algemene VoorwaardenPrivacyverklaring

Demoet grafische vormgeving

 (06) 4821 6537 • monique@demoetvormgeving.nl

Algemene VoorwaardenPrivacyverklaring

© Copyright 2022 - Demoet grafische vormgeving